Dagelijks vervoer (historie)

 

Opel Ascona 2.0S Berlina (bouwjaar 1979)

Ascona B.jpg (104190 bytes) Ascona B-2.jpg (137128 bytes)

Mijn eerste auto 1986-1988. 

Apetrots op deze voor die tijd luxe auto met metallic lak en een vinyl dak. 

Helaas als gevolg van mijn toen nog jonge en wilde haren op een zeker moment een gebroken zuigerveer met gevolgschade. Een motor uit een sloopauto is door een kennis voor een appel en een ei erin gezet, maar helemaal goed is het nooit meer gekomen.

Opel Kadett 1.6S (bouwjaar 1983)

KadettD1983.jpg (62649 bytes)

De tweede 1988-1990 

Overgenomen van pa omdat de Ascona wel erg slecht werd.('t is eigenlijk altijd de auto van pa gebleven) Hoewel spartaans qua comfort was het wel een redelijk snelle mobiel. Overgedaan aan mijn zus, toen de lease-auto zich aandiende.

Twee keer de achterzijde flink in elkaar gehad, een keer in Luxemburg toen een Fransman mij ramde bij het remmen voor een zebra (zie foto). De tweede keer op de Middenweg tussen Zoetermeer en Stompwijk in de staart van de file. Ook deze auto was daarna niet meer dezelfde.

 

Ford Orion 14i Europa (bouwjaar 1990)

orion.jpg (126380 bytes)

De eerste lease-auto.

Ter beschikking gesteld door het accountantskantoor waar ik werkte. In ca 15 maanden tijd (tot einde dienstverband) 45.000 km meegereden met veel plezier.  De keus van auto was bepaald door de tariefstelling van de leasemaatschappij. Bij deze auto tot de ontdekking gekomen dat Ford meer waar voor het geld bied dan Opel. 

Audi 80 GT (?)

geen foto beschikbaar

In 1991 circa 1 maand meegereden als Companycar voor een bloemenfirma in Aalsmeer. Deze auto reed en klonk sportief, alleen was de koppeling slechts met twee voeten tegelijk te bedienen zo zwaar ging die. En de bandjes hadden hoogteslag. 

Opel Commodore (?)

Opel Commodore.jpg (140878 bytes)

In 1991 circa 1 maand meegereden als Companycar voor een bloemenfirma in Aalsmeer. Omdat 40 km over de snelweg met banden met hoogteslag niet zo fijn stuurt werden niet de banden gewisseld maar werd er van auto gewisseld. De 2,5 liter 6-cilinder lijnmotor in deze auto draaide als een zonnetje en reed perfect, 't zag er allleen niet uit. Gelukkig duurde dit maar een maandje meer tot einde dienstverband.

Ford Escort 1.6 Bravo (1987)

geen foto beschikbaar

Overgenomen in 1991 van een buurman toen na einde dienstverband bij de bloemenfirma de companycar weer ingeleverd was. Net als de Kadett was deze keuze ingegeven door de realiteit van het moment. In 1992 begon de versnellingsbak problemen te geven en heb ik hem ingeruild voor de Sierra.

Ford Sierra 2.0i Ghia (1990)

Ford Sierra.jpg (79098 bytes) Ford Sierra 2.jpg (130061 bytes)

In 1992 gekocht bij de lokale tweedehands autoboer Impala voor een onbegrijpelijke matsprijs. Afgezien van de huidige Mondeo de fijnste auto die ik gehad heb. In de zes (!) jaar tijd dat ik hem gehad heb de nodige technische aanpassingen gedaan (K&N kit en Sebring UItlaat, AB op de CV enz). Helaas heb ik afscheid van deze auto moeten nemen in verband met gezinsuitbreiding in duplo. De tweelingwagen ging wel in de kofferbak, maar er kon eigenlijk niets meer bij. Het werd tijd dus voor een stationcar.

Ford Mondeo Wagon 1.8 GLX (1994)

nog geen foto's kunnen vinden

In 1998 gekocht en de Sierra ingeruild bij Impala. Logistiek gezien de enig juiste oplossing, qua weggedrag een vooruitgang, maar gevoelsmatig was dit weer teveel een compromis-auto zoals de Kadett en de Escort (vandaar het ontbreken van de foto's denk ik, 't was niet belangrijk) Tevens een achteruitgang in prestaties en dat was ook nog eens wennen. In december 2000 is de auto verkocht aan een andere lokale tweedehands autoboer voor een belachelijk bedrag, ivm met de komst van de lease New Mondeo (afgeleverd in jan 2001)

 

Op 4 januari 2006 afgeleverd door de lokale Ford dealer Kinesis.

Ford Mondeo 1.8 First Edition Wagon

New Mondeo-1.jpg (125036 bytes) New Mondeo-2.jpg (137796 bytes)

Op 26 januari 2001 afgeleverd door de lokale Ford dealer Kinesis.